Įeiti
Publikuoti: 2025-06-06. Atnaujinta: 2025-06-06

Techninės paramos instrumento projektas


Lietuvai siekiant efektyvinti atsinaujinančiosios energetikos projektų leidimų išdavimo sistemą – pristatyti EBPO parengti pasiūlymai

2023 m. Lietuva pradėjo įgyvendinti Europos Komisijos finansuojamą Techninės paramos instrumento (TSI) projektą, kuriuo siekiama didinti atsinaujinančiųjų energijos išteklių (AIE) projektų leidimų išdavimo proceso efektyvumą. Projektą koordinuoja Nacionalinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) bendradarbiaudama su Aplinkos, Energetikos, Ekonomikos ir inovacijų ministerijomis bei Vyriausybės kanceliarija. Techninę paramą projekte teikia Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO).

Projekto tikslas – mažinti administracinę naštą, skatinti investicijas ir paspartinti AIE projektų plėtrą, sukuriant supaprastintą, rizika pagrįstą ir skaitmeninę leidimų išdavimo sistemą. EBPO, remdamasi išsamia analize, Lietuvai pateikė konkrečias rekomendacijas trijose srityse:

  • Reglamentavimo supaprastinimas, siekiant mažinti leidimų skaičių, atsisakyti perteklinių reikalavimų bei įdiegti rizika pagrįstą projektų klasifikaciją;
  • Skaitmeninė transformacija, kuri numato Aplinkos poveikio vertinimo (APV) proceso skaitmenizavimą, duomenų sistemų suderinamumo gerinimą ir vieno langelio principu grįstos sistemos plėtrą;
  • Institucinės ir teisinės reformos, orientuotos į rizikos valdymo stiprinimą, institucijų bendradarbiavimo gerinimą ir veiksmingesnius teisinius sprendimus.


EBPO atliktos analizės – pagrindiniai rezultatai

1. Reguliacinės ir institucinės aplinkos analizė (Rezultatas 3)
Šioje išsamioje ataskaitoje buvo įvertinta esama leidimų išdavimo sistema, jos institucinė sąranga ir procedūrinis žemėlapis. Pagrindinės išvados:

  • Nėra rizika pagrįsto požiūrio – šiuo metu projektams, turintiems skirtingus rizikos lygius, taikomi vienodi priežiūros ir leidimų reikalavimai.
  • Dubliuojančios procedūros ir pertekliniai patikrinimai – reikalaujami tie patys dokumentai keliuose etapuose, patikrinimai dažnai dubliuojasi, o tai lemia bereikalingus vėlavimus.
  • Nepakankamos atitikties užtikrinimo priemonės – trūksta aiškių konsultavimo kanalų, savitikros įrankių, standartizuotų sprendinių ar metodinių gairių, kurios padėtų užtikrinti atitiktį RED III reikalavimams.
  • Neefektyvus duomenų naudojimas – institucijos nesidalija duomenimis, o turima informacija nepakankamai išnaudojama priimant sprendimus dėl leidimų ar kontrolės.
  • Žmogiškųjų išteklių trūkumas – tiek viešajame, tiek privačiame sektoriuje trūksta pajėgumų tinkamai rengti dokumentus ar juos peržiūrėti per nustatytus terminus.

Ataskaitoje pateiktos detalios AIE projektų leidimų gavimo procesų schemos, apimančios visus būtinuosius žingsnius įrengimui ir prijungimui prie tinklo dideliems vėjo projektams (>50 MW, >7 turbinos, >100 m), bei mažesniems vėjo projektams (>100 kW, <30 m) ir saulės elektrinių projektams (>100 kW iki 15 MW). Svarbu pažymėti, kad šios schemos atspindi situaciją iki 2023 m. lapkričio 1 d., kai įsigaliojo statybos reglamento pakeitimai – sujungta projektinių pasiūlymų tvirtinimo ir statybos leidimo išdavimo procedūra, įvesta papildoma išankstinė tinklų valdytojų suderinimo procedūra ir pakeisti kai kurių etapų terminai.

Procedūrų schema projektams, kurių įrengta galia viršija 50 MW, su daugiau nei 7 vėjo jėgainėmis ir jėgainėmis, kurių aukštis viršija 100 m.



Procedūrų schema mažesniems vėjo projektams (>100 kW, <30 m) ir saulės elektrinių projektams (>100 kW iki 15 MW)



2. Rekomendacijų ataskaita dėl reguliacinės ir institucinės sistemos tobulinimo ir rizikos grįsto leidimų ir priežiūros modelio (4 Rezultatas)

Šioje ataskaitoje EBPO pateikia sistemines rekomendacijas, kaip supaprastinti leidimų išdavimo procesą, tobulinti tarpžinybinį koordinavimą bei sukurti veiksmingą rizika pagrįstą leidimų ir priežiūros modelį.

Pagrindiniai siūlymai apima:

  • Procedūrų konsolidavimą ir supaprastinimą – siūloma sujungti pasikartojančias ar perteklines procedūras, įdiegti greitąją tvarką (angl. fast-track) mažos rizikos projektams, ir aiškiai reglamentuoti atsinaujinančiųjų energijos išteklių projektams taikomus administracinius reikalavimus.
  • Rizika pagrįsto modelio diegimą – rekomenduojama sukurti projektų klasifikaciją pagal rizikos lygius, leidžiančią institucijoms skirti išteklius ten, kur rizika didžiausia, ir atitinkamai planuoti patikrinimus bei kitus priežiūros veiksmus.
  • Institucinio bendradarbiavimo stiprinimą – siūloma aiškiau apibrėžti institucijų vaidmenis, atsakomybę ir sąveiką, gerinant duomenų mainus ir sprendimų koordinavimą.

3. Rekomendacijų ataskaita dėl skaitmenizavimo ir informacijos mainų gerinimo (5 Rezultatas)

Ši ataskaita skirta įvertinti esamą skaitmeninę infrastruktūrą bei pateikti siūlymus, kaip pagerinti informacijos mainus tarp institucijų ir projektų vystytojų, užtikrinant efektyvesnį leidimų procesą. Pagrindinės įžvalgos rodo, kad šiuo metu informacija tarp institucijų nėra efektyviai dalijamasi, o esamos sistemos dažnai veikia izoliuotai, dėl ko lėtėja sprendimų priėmimas ir didėja administracinė našta pareiškėjams. Duomenys nėra sistemingai naudojami kaip sprendimų įrodymai, trūksta centralizuotų platformų ir prieigos prie geoduomenų, taip pat nėra suformuotos vieno langelio principu veikiančios sistemos, kuri leistų pareiškėjams teikti prašymus, sekti jų eigą ir bendrauti su visomis institucijomis vienoje vietoje.

Pagrindiniai siūlymai:

  • Sukurti ir įgyvendinti nacionalinę skaitmeninę strategiją, įskaitant:
    • Vieno langelio platformos projektavimą ir diegimą;
    • Duomenų valdymo modelio sukūrimą;
    • Skirtingų institucijų IT sistemų sąveikumo užtikrinimą.
  • Skaitmenizuoti aplinkos poveikio vertinimo (APV) procesą, įtraukiant:
    • Elektroninę paraiškų teikimo, statuso sekimo, dokumentų atnaujinimo ir tarpinstitucinio duomenų mainų sistemą;
    • Informacinius sluoksnius (pvz., GIS duomenys), siekiant vizualizuoti planavimo aspektus;
    • Viešųjų konsultacijų funkcionalumą.

Toliau pateikiama OECD rekomendacijų, parengtų pagal projekto 4 ir 5 rezultatus, įgyvendinimo gairių lentelė. Joje rekomendacijos suskirstytos pagal numatomą įgyvendinimo laikotarpį – trumpalaikį, vidutinės trukmės ir ilgalaikį – taip pat nurodytos atsakingos institucijos ir preliminarūs terminai.


Trumpuoju laikotarpiu įgyvendintinos rekomendacijos

Rekomendacija​VeiklosAtsakingos institucijosTerminas
Įdiegti rizika pagrįstą reguliavimo ir priežiūros modelį
- Parengti rizikos veiksnius
- Organizuoti mokymus
- Parengti inspektavimo pagal riziką rekomendacijas
VERT kartu su kitomis kompetentingomis institucijomis2025 m. kovas–birželis
Supaprastinti procedūras
- Sujungti/optimizuoti procedūras
- Įvesti greitąją tvarką mažos rizikos projektams
- Reguliuoti AIE administracines teritorijas (RAAs)
Energetikos ir Aplinkos ministerijos, AAA, VERT, Litgrid, ESO, kt.2025 m. gegužė–birželis
Parengti pereinamojo laikotarpio skaitmenizacijos priemones- Parengti rekomendacijas dėl duomenų keitimosi ir sistemų sąveikosVyriausybė kartu su įtrauktomis institucijomis2025 m. balandis
Sukurti įgyvendinimo skatinimo strategiją
- Mokymų priemonės (vadovai, dirbtuvės, konsultacijos)
- Nustatyti veiklos rodiklius (KPI)
Aplinkos ministerija, AAA2025 m. liepa
Skatinti visuomenės įtraukimą- Parengti gaires efektyvesnėms konsultacijoms su visuomeneAplinkos ministerija, AAA2025 m. gegužė


Vidutiniu laikotarpiu įgyvendintinos rekomendacijos

RekomendacijaVeiklosAtsakingos institucijos
Priimti teisės aktų paketą leidimų procedūrų supaprastinimui
- Organizuoti diskusijas tarp ministerijų, agentūrų ir VERT
- Rengti ir teikti teisinių pakeitimų projektus Seimui
Vyriausybės kanceliarija, Aplinkos, Energetikos, Ekonomikos ministerijos, VERT, AAA
Įteisinti rizikos pagrindu grindžiamą reguliavimą
- Įtraukti rizikos veiksnius į klasifikavimą ir priežiūrą
- Organizuoti mokymus viešojo sektoriaus darbuotojams
AAA, VERT, ministerijos, Litgrid, ESO, kt.
Parengti skaitmeninę strategiją
- Vieno langelio principo sukūrimo rekomendacijos
- Duomenų valdymo modelis
- Mokymai naudotojams
Priklauso nuo Vyriausybės sprendimų
Skaitmenizuoti APV procesą
- Įdiegti elektronines paraiškas, stebėseną, duomenų mainus
- Integruoti GIS ir kitus duomenų sluoksnius
- Konsultacijų su visuomene gairės
Aplinkos ministerija


Ilguoju laikotarpiu įgyvendintinos rekomendacijos

Rekomendacija​VeiklosAtsakingos institucijos
Įgyvendinti skaitmeninę strategiją
- Įdiegti ir testuoti vieno langelio sistemą
- Stebėti sistemos veikimą ir taisyti klaidas
Visos susijusios institucijos
Atnaujinti gaires ir reguliavimą- Reguliarūs mokymai, atsiliepimų rinkimas ir gairių korekcijosKompetentingos ministerijos
Atnaujinti reguliavimą ir rizikos modelius- Stebėti rizikos pokyčius ir reguliavimąVERT
Reguliarūs mokymai naujiems specialistams- Mokymai, atsiliepimų analizė ir adaptacijaKompetentingos ministerijos


Išsamiai susipažinti su EBPO ataskaitomis galite čia:

  1. Reguliacinės ir institucinės aplinkos analizė (3 Rezultatas)
  2. Rekomendacijų ataskaita dėl reguliacinės ir institucinės sistemos tobulinimo ir rizikos grįsto leidimų ir priežiūros modelio (4 Rezultatas)

Rekomendacijų ataskaita dėl skaitmenizavimo ir informacijos mainų gerinimo (5 Rezultatas)