• Ataskaitinio
ir praėjusio ataskaitinio laikotarpių duomenų palyginimo Patikros procedūra 1.1.1 – Kiekvienos paslaugos lygmeniu palyginti ataskaitinio
laikotarpio pajamas ir sąnaudas (pagal sąnaudų grupes) su atitinkamais
praėjusio ataskaitinio laikotarpio duomenimis. Visiems reikšmingiems pajamų ir sąnaudų pokyčiams pateikti Įmonės
paaiškinimus detalizuojančius pokyčių priežastis. (Šilumos,
Vandens ir SND sektoriams didesnis nei 20 proc. pokytis vertinamas kaip
reikšmingas. Elektros ir Dujų sektoriams didesnis nei 10 proc. pokytis
vertinamas kaip reikšmingas).
Gautas paklausimas – Vandens sektoriaus bendrovė (toliau
– Bendrovė) nurodė, kad rengdama ir teikdama 2018 m. reguliuojamosios
veiklos ataskaitas (toliau – RVA) vadovavosi Geriamojo vandens tiekimo ir
nuotekų tvarkymo bei paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų kainų nustatymo
metodika, patvirtinta Tarybos 2006 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. O3-92 „Dėl
Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo bei paviršinių nuotekų tvarkymo
paslaugų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika), tačiau
teikdama 2019 m. RVA Bendrovė turi vadovautis Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo bei paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų įmonių apskaitos atskyrimo ir susijusių reikalavimų aprašu, patvirtintu Tarybos 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. O3E-459 „Dėl Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo bei paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų įmonių apskaitos atskyrimo ir susijusių reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas). Pasikeitus 2019 m. reguliavimo apskaitą reglamentuojantiems teisės aktams,
pasikeitė ne tik ataskaitų formos, bet ir kai kurių sąnaudų eilučių skirstymas.
Kaip pavyzdys pateiktos elektros energijos sąnaudos, kurios turi būti
išskaidytos į elektros sąnaudas siurbliams, orapūtėms, maišyklėms ir kitiems
technologiniams įrenginiams bei elektros energijos sąnaudas patalpų šildymui,
apšvietimui, vėdinimui ir eksploatacijai; kuro sąnaudos 2019 m. ataskaitose
taip pat turi būti išskaidytos į kuro sąnaudas mašinoms ir gamybiniam
transportui (asenizacijos transporto priemonėms, transportui dumblui, vandeniui
vežti, autobusams žmonėms vežti) ir kuro sąnaudas lengviesiems automobiliams.
Atsižvelgdama į aukščiau išdėstytas aplinkybes, Bendrovė klausia, ar
Patikros procedūros 1.1. punktas reiškia, kad Bendrovei reikia papildomai
rengti RVA už 2018 ataskaitinius metus pagal Apraše patvirtintas formas ir
reikalavimus, bei kokius veiksmus reikėtų atlikti Bendrovei ir Audito įmonei,
kad atliktų Patikros procedūros 1.1. punkte nurodytus žingsnius.
Išaiškinimas – Patikros procedūra 1.1.1 reikalauja
kiekvienos paslaugos lygmeniu palyginti ataskaitinio laikotarpio pajamas ir
sąnaudas (pagal sąnaudų grupes, neišskiriant atskirų sąnaudų pogrupių) su
atitinkamais praėjusio ataskaitinio laikotarpio duomenimis. Šia Patikros
procedūra siekiama padėti Tarybai įvertinti, ar RVA parengtos laikantis pastovumo
principo (Aprašo 8.3 papunktis), t. y. visiems reikšmingiems (didesniems nei 20
proc.) pajamų ir sąnaudų pokyčiams Bendrovė turėtų pateikti paaiškinimus,
detalizuojančius pokyčių priežastis. Pažymėtina, kad ši Patikros procedūra
nenumato pareigos Bendrovei papildomai rengti RVA už 2018 metus pagal naujai
patvirtintas Aprašo priedų formas ir reikalavimus. Patikros procedūrai
atlikti Bendrovė patikrą vykdančiai Audito įmonei turi pateikti užpildytus 2019
metų ataskaitinio laikotarpio RVA 3 priedą „Ataskaitinio laikotarpio
reguliuojamos veiklos pelno (nuostolių) ataskaita“ ir RVA 4 priedą
„Ataskaitinio laikotarpio reguliuojamos veiklos sąnaudų paskirstymo verslo
vienetams ir paslaugoms ataskaita“ bei 2018 m. ataskaitinio laikotarpio RVA 3
priedą „Ataskaitinio laikotarpio pelno (nuostolių) ataskaita“, 12 priedą
„Ataskaitinio laikotarpio netiesioginių sąnaudų paskirstymas verslo vienetams
ir paslaugoms“, 13 priedą „Ataskaitinio laikotarpio bendrųjų (administracinių)
sąnaudų paskirstymas verslo vienetams ir paslaugoms“ ir 14 priedą „Ataskaitinio
laikotarpio verslo vienetų ir paslaugų sąnaudos“. Remdamasi pateiktais RVA
ataskaitų duomenimis, Audito įmonė turi palyginti agreguotus ataskaitinio ir
praėjusio ataskaitinio laikotarpių pajamų ir sąnaudų grupių duomenis kiekvienos
paslaugos lygmeniu, eliminuojant uždirbtas pajamas ir patirtas sąnaudas nuotekų
transportavimo asenizacijos transporto priemonėmis paslaugoje, kadangi 2019
metais reguliuojamosios nuotekų tvarkymo veiklos verslo vienete panaikinta
nuotekų transportavimo asenizacijos transporto priemonėmis paslauga.
Pavyzdžiui, 2019 m. elektros energijos sąnaudų grupę kiekvienos paslaugos
lygmeniu atitinkamai palyginti su 2018 m. elektros energijos sąnaudų
grupe, nedetalizuojant šių sąnaudų skirstymo pagal priskirtus sąnaudų pogrupius
(elektros energiją siurbliams, orapūtėms, maišyklėms ir kitiems technologiniams
įrenginiams bei elektros energijos sąnaudas patalpų šildymui, apšvietimui,
vėdinimui ir eksploatacijai) ir pan. Nustačius didesnius nei 20 proc. pajamų ir
sąnaudų pokyčius, Bendrovė turi pateikti paaiškinimus, detalizuojančius
reikšmingų pokyčių priežastis.
Atliekant Patikros
procedūroje 1.1.1 numatytą ataskaitinio ir praėjusio ataskaitinio laikotarpių
duomenų palyginimą, rekomenduojame naudoti šią Vandens sektoriaus įmonių 2018 m. ir 2019 m.
ataskaitinių laikotarpių duomenų palyginimo lentelę (skaičiuoklę).